Medical Taping

Bij Medical taping maken we gebruik van elastische tape om je banden, kapsels en spieren te ondersteunen. Dat kan effectief zijn om bepaalde pijnklachten te verminderen, genezing te bevorderen en de bloedcirculatie te herstellen. Medical taping  wordt ook wel ‘kinesiotaping’ genoemd. ‘Kinesio’ staat voor ‘beweging’. Het wordt ook veel gebruikt bij fascie mobilisatietechnieken.

Wat is Medical Taping?

Medical Taping is een tapetechniek die veel in de sportwereld wordt toegepast en waarbij spieren of gewrichtskapsel/banden ondersteund worden in hun functie. Daarvoor wordt zogenaamde kinesiotape gebruikt. Deze tape bestaat uit een speciaal textiel dat geweven is als de textuur van onze huid. Omdat de tape een extreem hoge rekbaarheid heeft van wel 130 tot 140%, kun je je vrij blijven bewegen. Bovendien is de kinesiotape antiallergisch (hypoallergeen) en latexvrij, waardoor er slechts zelden patiënten zijn die klachten ervaren door het dragen van de tape.

Voordelen van kinesiotape

• Watervast en er kan gewoon mee gedoucht worden
  • Kan enkele dagen tot wel een week blijven zitten
  • Is gericht op de drukvermindering en stimulering van een correcte beweging (dus niet gericht op het beperken van de pijnlijke beweging zoals bij ‘klassieke’ tape)
  • Je kunt er vaak gewoon mee blijven trainen/sporten
  • Ondersteunt spieren en gewrichten
  • Tilt de huid een stukje op, waardoor een betere doorbloeding ontstaat voor de afvoer van afvalstoffen
  • Zorgt voor minder druk op de zenuwen. Het gevolg: minder pijn, verbetering van de lichaamshouding en een sneller herstel van (sport)blessures.

Onze fysiotherapeuten beoordelen tijdens de behandeling of je klachten baat kunnen hebben bij Medical Taping.